söndag 13 maj 2012

Bokpresentation - val av uppgift


När du har läst ut din bok är det dags för ett blogginlägg, skriv först i pages för att sedan göra ditt inlägg i Kabbes bokhylla. Denna gång har du tre olika uppgifter att välja bland. Hur vill du presentera din bok? Läs nedan och gör ditt val!
Ett brev
Du skriver ett brev är du låtsas att du är huvudpersonen, och skriver till någon annan karaktär i boken. 
Detta ska ditt brev innehålla, du berättar/beskriver: 
  • Ditt brev ska ha en hälsningsfras samt en avslutningsfras
  • En mottagare och en avsändare
  • Ort och datum 
  • Om den intressantaste händelsen   
  • Hur personen känner sig och tänker kring denna händelse
Novell
Du skriver en novell om en speciell händelse från boken, händelsen ska berättas av någon annan än dig d v s i tredje person. 
Detta ska din novell innehålla, du berättar/beskriver: 
  • Novellen ska skrivas i tredje person - inte jag-form
  • Du har valt en händelse som du berättar om, din novell ska koncentrera sig kring denna händelse
  • Du börjar din novell mitt i denna händelse
  • Miljön plus personerna beskrivs kortfattat
  • Slutet bör om möjligt knyta an till din start
Artikel
Du skriver en artikel där du berättar om en speciell händelse ur boken, en händelse som skulle kunna vara intressant för andra, tidningens läsare. 
Detta ska din artikel innehålla, du berättar/beskriver: 
  • Din artikel ska ha en passande rubrik till denna händelse 
  • Ingressen ska skrivas i fet stil - den ska sammanfatta det viktigaste om artikeln
  • En s k artikelförfattare d v s ditt namn
  • Du berättar om den valda händelsen
Lgr 11 Skriva 

Betyg E

Betyg C

Betyg A
Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. 
De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med enkel uppbyggnad.
Sammanställningarna innehåller enkla beskrivningar och förklaringar, enkelt ämnesrelaterat språk samt i huvudsak fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.

Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. 
De berättande texter eleven skriver innehåller utvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med relativt komplex uppbyggnad. 
Sammanställningarna innehåller ut- vecklade beskrivningar och förklaringar, utvecklat ämnesrelaterat språk samt relativt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. 

Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. 
De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad. 
Sammanställningarna innehåller välutvecklade och nyanserade beskrivningar och förklaringar, välutvecklat ämnesrelaterat språk samt väl fungerande struktur citat och källhänvisningar. 
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar