fredag 26 april 2013

Varför gråter inte Emma?


Jag har läst boken Varför gråter inte Emma. Författare av boken är Magnus Wennerholm och Emma Jangestig. Boken genre är deckare.

Det handlar om morden i Arboga då Emma och hennes två barn blir överfallna i deras hus. Max och Saga dör. Det är en berättelse hur allt går till. Magnus berättar om hur han upplevde det. När han kom till huset, när de låg på golvet i hallen. På vägen upp till Uppsala sjukhus när han och Thomas, Magnus pappa hör på radion att två barn har dött i Arboga. Emma berättar om Max och Sagas begravning och hur hon upplevde det. Emma berättade om hur det var efter allt som hänt. 

Emma är en stark person. Hon blir på hoppad i hemmet då hennes barn dör. Både Max och Saga. Emma klarar sig enormt bra och är en stark person. Om jag fick beskriva henne skulle jag säga enormt stark inombords, krigar sig framåt alltid.

Boken utspelar sig i nutid sedan berättar hon tillbaka. När dom är i bostaden ser det rörigt ut. ¨Det ligger blod överallt¨säger Magnus. Man får upp bilder i huvudet hur hallen där de ligger ser ut. 

Jag tycker om boken, jag fick veta vad som verkligen hände. Tidningarna kan inte berätta hur just de inblandade kände just under den extrema händelsen. Om jag skulle rekommendera den helt klart. Den är bra och läsa om man vill veta mera om vad som hände. den var enormt bra och om jag bedömmer mellan 1-5 så får den en 4a. 

Det känns som grundtanken i boken är sorg men även att aldrig ge upp. Emma kämpar hela vägen. Hon klarade sig bra. Som jag sa tidigare så är Emma en enormt stark person och jag tror inte vilken person som helst skulle kunna klara av en sådan händelse. Jag tror att om Emma skulle ha varit en svagare person när hon förlorat barnen, så skulle nog hon tagit sitt liv. Ens barn för en förälder är deras liv. De vill inte att dom ska råka illa ut. Emma är en riktigt stark person. Kriga livet igenom.

Jag kommer inte på någon som direkt liknar boken eftersom det är en verklig händelse. Men jag kan koppla ihop det med mordet på Engla. När Engla var bara några meter bort från huset och blir kidnappad. Hur hennes föräldrar kände då. Engla blev våldtagen och sedan dödad. Hennes föräldrar lär ha känt sig rädda om vart deras flicka är någonstans. De var också enormt starka. Man måste vara stark för att klara av sådana saker.

Jag tror Emma och Magnus lever vidare men att alltid Max och Saga finns i deras tankar. De kommer alltid att vara som om dom är där fast dom inte är där. 

Jag har själv inte upplevt något så hemskt som dessa händelser. Men när pappas morfar hade dött så gick vi på hans begravning. Då gick jag in när hans kista var öppen och lade en blomma på honom. Han stod mig inte lika nära som Max och Saga gjorde till Emma men jag tyckte det var jobbigt.

Jonathan Sidebäck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar