onsdag 24 april 2013

The Carrie Diaries

The Carrie Diaries




Boken jag har läst heter The Carrie Diaries. Bokens genre är tonårsdrama och författaren till boken är Candace Bushnell.

Boken handlar i stort sätt om Carries tonårsliv. Man får följa Carrie, hennes vänner och hennes familj. Carrie går sista året i high school och lever ett normalt tonårsliv med normala vänner. Efter sommarlovet innan Carrie ska börja sista året på high school är hon taggad och tycker det ska bli roligt att få börja skolan igen. Carrie är duktig i skolan och har nästan högsta betyg i alla ämnen. Carrie och hennes vänner har länge letat efter en varsin pojkvän men ingen av dem har hittat någon dom fastnat för. När skolan börjar är allt till en början som vanligt. Det är bara Carrie och hennes vänner som gäller tills snyggingen Sebastian börjar i skolan, då förändras allt. Carrie är en snäll och ödmjuk tjej som alltid ställer upp för sina vänner när dom behöver henne. Hon är duktig i skolan och har bra kompisar. Carrie har till en början ingen pojkvän men det förändras en liten bit in i boken. Nästan alla på hela high school tycker om Carrie, eller de har i alla fall inget emot henne. Carrie är inte den personen som syns eller hörs mest utan hon är en normal tjej med lagom mycket uppmärksamhet. Hennes högsta dröm är att få komma bort från småstaden till New York och bli författare, hon måste bara gå klart high school först. Carrie har en bra familj som består av hennes pappa och två systrar. En äldre och en yngre.

Handlingen utspelar sig i staden Castlebury men på lite olika ställen som tillexempel skolan och hemma hos Carrie. Boken utspelar sig i nutid, modern tid. Skolan Carrie går på verkar vara stor och en ganska trevlig skola. Det verkar som att det går många elever där men ändå på något sätt så verkar alla elever känna varandra. Carries rum är ett typiskt tjejrum med en stor garderob fylld av kläder och en stor säng i  mitten av rummet. Jag tycker att boken var otroligt bra. Jag älskar Sex and the City så för mig var det ganska självklart att boken skulle vara bra. Jag hade höga förväntningar på boken och dom motsvarades definitivt. Boken är intressant och spännande. Boken är spännande och intressant för att författaren har skrivit boken på ett bra sätt som gör att läsarna blir intresserade och vill läsa mer. Jag ger boken högsta betyg.

Bokens tema är tonårsproblem. Det vet man väldigt enkelt eftersom att man får följa Carrie genom hennes tonårsliv och hon har vissa problem som är ganska vanligt bland tonåringar, hon lever ett vanligt tonårsliv. Ett exempel på ett problem hon har är när hon har skaffat en pojkvän som heter Sebastian. Carrie har många bästa vänner och en av dem är Lali. Lali och Sebastian börjar umgås mer enskilt, utan Carrie. Dom går på fester och har filmkvällar hos varandra. Carrie tycker inte att det känns riktigt bra men hon litar på att hennes pojkvän och hennes bästa vän inte ska göra något som kan såra Carrie. En kväll när Carrie, Sebastian, Lali och en av Carries andra vänner Musen hade vart på en klubb och festat så skulle Carrie och Musen åka hem igen eftersom att Carries pappa satt uppe och väntade på Carrie så tyckte hon det var konstigt att Sebastian inte gav henne ett riktigt hejdå. Så Carrie gick in igen för att säga hejdå men när hon kommer in ser hon hur Lalis och Sebastians läppar är tryckta mot varandra. När Sebastian för syn på Carrie glider deras läppar motvilligt ifrån varandra. Författarens budskap med boken tror jag är att bara man har viljan så kan man. Det tror jag eftersom att Carries högsta dröm är att bli författare och hon ger verkligen inte upp. Hon söker till skrivkurser och går med i gruppen som skriver skolans tidning. Hon vill verkligen bli författare och hon gör allt hon kan just nu för att nå sitt mål.

Jag har valt att jämföra min bok med en annan bok som jag har läst. Boken heter Kram från Alice. Dom liknar varandra ganska mycket eftersom att det i båda böckerna uppstår problem som man själv kan råka ut för i tonåren.  Kram från Alice har en annan typ av problem, hon blir lämnad ensam av sin mamma och får klara sig på egenhand men det är ändå lite samma genre.

Hur tror jag att det går sedan? Jag tror att det kommer gå bra för Carrie. Jag tror dock inte att hon kommer få tillbaka Sebastian från Lali utan jag tror att dom kommer hålla ihop. Däremot så tror jag att Carrie kommer ta steget ut från småstaden in i New York livet och bli en storstadstjej som hon vill bli. Hon kommer nog söka till en skrivarkurs och nå sitt mål att bli författare.

// Nathalie :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar