söndag 27 november 2011

Ljudet av ditt hjärta - Stephenie Meyer

Jag har läst ”Ljudet av ditt hjärta” av Stephenie Meyer. Det är hennes tredje bok i Twilight serien. Alla böcker handlar om Bella(Isabella)Swan och Edward Cullen. Boken är en kärlekshistoria men det är även en skräck.

Boken handlar om den tysta tjejen Bella och vampyren Edward. Edward och Bella har vart tillsammans i ca tre år. I Seattle härjar en våldsam seriemördare och vampyren som jagat Bella länge,Victoria, ligger bakom den ondskefulla planen att än en gång försöka döda Bella. Samtidigt som Bella och Edward måste sätta stopp för det tvingas Bella välja mellan sin kärlek till Edward och vänskapen med Jacob,hennes varulvsvän. Hennes val riskerar att kampen mellan vampyrer och varulvar blåser upp igen. Men Bella har ett till val, valet mellan liv och död. Leva som en människa, dö som en människa,eller ett liv som vampyr. Ett liv som vampyr innebär att hon känner ständig törst efter blod, hon har evigt liv, superstyrka och snabbhet. Men hon kommer även se sina vänner och familj dö, medan hon fortfarande är arton år. Så, vad ska hon välja, liv(vampyr) eller ”död”(människa)?

Jag tycker boken var bra. När man väl börjat läsa är det svårt att sluta. Den var bra för att dom är väldigt utförliga i texten och ger en känsla där man lever sig in i deras liv. Boken var också bra för att man måste tänka till lite för att förstå allt. Min favorit del i hela boken är det avgörande kriget i slutet. Även delen när Rosalie berättar om sitt tidigare liv är en favorit.

/Thea

2 kommentarer:

  1. Jag anser att recensionen har stor och liten bokstav på de rätta ställena och samma sak gäller med punkt,komma,utropstecken och frågetecken. Texten är i löpande form och i korrekt styckes indelning och alla delar är med.

    Jag tycker efter att jag har läst recensionen,kan jag påstå att den är utförlig och t.ex man förstår att boken huvudsakligen handlar om en kamp och ett livs avgörande beslut.Om jag hade gillat skräck genre, då skulle jag har läst den boken.

    SvaraRadera
  2. Jag anser att recensionen har stor och liten bokstav på de rätta ställena och samma sak gäller med punkt,komma,utropstecken och frågetecken. Texten är i löpande form och i korrekt styckes indelning och alla delar är med.

    Jag tycker efter att jag har läst recensionen,kan jag påstå att den är utförlig och t.ex man förstår att boken huvudsakligen handlar om en kamp och ett livs avgörande beslut.Om jag hade gillat skräck genre, då skulle jag har läst den boken.

    SvaraRadera