onsdag 9 november 2011

Inlägg = recension

Blogga om din lästa bok =>Kabbes bokhylla år 7-9
Du har nu läst ut din bok och det är dags för en bokrecension, följ nedanstående punkter noggrant och glöm inte att ge exempel från din bok som stödjer det du skriver om. När du har skrivit din recension ska du gå till vår bokblogg Kabbes bokhylla och lägga in din recension som ett nytt inlägg.  Du ska också läsa en kamrats recension och ge respons efter nedanstående mall. Responsen sker på Kabbes bokhylla i form av en kommentar. Observera att innan du gör dina inlägg måste jag, Susanne, ha godkänt det du skrivit. 
  •   En presentation där du talar om vilken bok du har läst.
  •   Boken genre
  •   Författare, vem är det som har skrivit boken? 
  •   En kort sammanfattning av handlingen => max 20 rader.
  •   Dina egna tankar och synpunkter om boken. Vad är det som gör boken bra respektive dålig. Du måste förklara samt ge exempel så att dina läsare förstår vad du menar. 
Detta är vad du ska titta på när du responderar på en kamrats text: 
  • Stor och liten bokstav - är de på rätt ställen? 
  • Punkt, komma, utropstecken, frågetecken - på rätt ställen? 
  • Korrekt styckeindelning? 
  • Är texten i löpande form? 
  • Finns alla delarna med? 
  • Egna tankar och synpunkter - har din kamrat varit utförlig, förklarat hur han/hon menar samt stärkt det med exempel från boken.
Lgr 11 skriva år 7-9 


Betyg E

Betyg C

Betyg A
Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. 
De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med enkel uppbyggnad.
Sammanställningarna innehåller enkla beskrivningar och förklaringar, enkelt ämnesrelaterat språk samt i huvudsak fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.

Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. 
De berättande texter eleven skriver innehåller utvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med relativt komplex uppbyggnad. 
Sammanställningarna innehåller ut- vecklade beskrivningar och förklaringar, utvecklat ämnesrelaterat språk samt relativt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. 

Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. 
De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad. 
Sammanställningarna innehåller välutvecklade och nyanserade beskrivningar och förklaringar, välutvecklat ämnesrelaterat språk samt väl fungerande struktur citat och källhänvisningar. 
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar